Annita Smit: Bladeren naar de hemel

woord wordt beeld
zwaar wordt licht
aarde wordt hemel

Vanaf de eerste stap in de kerk doe ik mijn schoenen uit zodat ik de koele stenen zal voelen. Ik sta in een monumentale ruimte met een zachte ruis van stilte en binnenkomend geluid. Licht zeeft zich vanuit gotische hoogte op de vloer in zijn volle breedte. Grote gebeeldhouwde grafzerken liggen daar, horizontaal en vlak. Hieronder zal het aardedonker zijn. De pilaren rusten zwaar op de grond. Een muurschildering van de drie levenden en de drie doden daagt uit tot een spel van lichtheid en zwaartekracht. Ik waan me in een ruimte tussen donker en licht, stilte en geluid, verleden en heden. Een ruimte waar de tijd zicht rekt en vluchtig is.

(Maria van Gerwen)

Kerk interieur met graftombes en hoge ramen.

Kunstenaars gaan de verbinding aan met de elementen van de Sint-Maartenskerk en met het publiek.

Opbouw. De beelden worden een wezenlijk deel van de kerk, onderdeel van de dans of komen tot stand tijdens de performance en zijn geïnspireerd door leven en dood, stilte en geluid, heden en verleden, het blauwe uur.

Between: Het plaatsen van beelden.

Annita Smit: Bladeren naar de hemel

woord wordt beeld
zwaar wordt licht
aarde wordt hemel.

Kees van de Wal
“Leven“

Sonja de Jongh
“Spiegel van het moment“

Between
Jeroen Stijlaart
“Bewening van Christus“

Leontien Vossen
“Zoutval“

Sabine Vess
Tijdens de performance liepen ronddolende zielen rond. Zwarte vogelkop met twee witte handpoppen.

Rinske van Dijk
“Reflections on Presence“

Maria van Gerwen
Het beeld ‘overgave’ is geïnspireerd op de graven, vanuit een wereld tussen slapen en de dood. Tijdens de performance werd met het beeld het “ontwaken“ en ‘het sterven’ uitgebeeld

Beeld Overgave

Joost de Beij weet duisternis in licht waar te maken.

Kees Maaswinkel
Film: “Naar een nieuw leven“

Ferdi Lancee produceert een soundtrack over geluid en stilte.

Vocalisten zijn live deel van de soundtrack en begeleiden tegelijkertijd het publiek door de kerk.

Elkie Deadman regie

De gehele vloer van de kerk, de grafzerken, zijn het podium, de schoenen gaan uit, het publiek beweegt zich door de ruimte. De performance kan beginnen.

Dansschool van Mees Heijman Djazz Dance Centre.

De beweging gaat de uitdaging aan tussen lichtheid en zwaartekracht. Geïnspireerd door de schildering over leven en dood in de kerk.

De dans verbeeldt de dodendans, van geboorte tot de dood over het schip van de kerk.